AjánlatkérésVedd fel velünk a kapcsolatot!
Név:
Telefon:
Email:
Elképzelés:

A színek jelentősége a marketing világában

A marketingben tudatosan építenek a színekre, ugyanis számos kutatás és vizsgálat kimutatta, hogy a gyors döntésen alapuló vásárlások 80%-ánál színek alapján történik a döntés egy adott termék mellett. Így a színekre és hatásaikra mind a kereskedelemben, csomagolásokon, termékeken, reklámokban nagy hangsúlyt fektetnek!

A színek jelentősége a marketing világában

Termékek és csomagolások


Már az őskorban is létezett olyan, mint csomagolás, bár ez akkor még csak az élelmiszer védelmét és szállíthatóságát szolgálta. Ez napjainkban jóval összetettebb feladatot kapott. A termék ábrázolása, feliratozása, vonzóbbá tétele, márkanév és cégjelzés promotálása… A színeknek nagy szerepük van az utóbbi funkciókat nézve! Például a kókuszos csokoládék kék csomagolása nem a kókuszra utal, hanem a hozzá társítható egzotikus táj, a kék tenger hangulatát kelti bennünk.


Egy szép csomagolás jó érzést kelt bennünk és nagyobb eséllyel nyúlunk utána a polcon, mint egy igénytelenebb rondább társáért.


Egy csomagolás asszociatív módon fejezi ki a terméket és hat a vásárlóra. Például egy mosó- tisztítószer kék-fehér vagy türkiz-fehér csomagolást kap hisz ezek a vizet a tisztaságot juttatják eszünkbe vagy a napozószerek narancs, napsárga csomagolása, ami a napsütésre és barnított bőrre emlékeztet. Azonban mivel a termékek csomagolásának színkódja asszociatív erővel bír, mindenki használja! Érdemes szakítani ezzel, hogy termékünk kitűnjön. Például a megszokott kék-fehér mosószer csomagolást narancssárgára cserélni, ami egyfajta erőt sugároz, amiről a mosószer tisztító ereje ugrik be és rögtön kitűnik a többi közül komplementer színével!

Márkaismertség


A termék- és márkaismertség jele a biztos felismerés, felidézés ezekben a színeknek nagy szerepe van! A színeket két nagy csoportra oszthatjuk: a megszokottakra és a különlegesekre. Mindkettőnek van előnye és hátránya is.

Megszokott, gyakori színek: fekete, fehér piros, rózsaszín, kék, sárga, zöld, álltalában az élénk vagy pasztell árnyalatok. Ezeket könnyű megjegyezni és azonosítani. Viszont túl sok termékhez, márkához köthető.  Felmérések mutatják, hogy a legnépszerűbb csomagolási szín az arany, mert luxus hangulatot kölcsönöz az adott terméknek.

Különleges, ritka színek: narancs, lila, bíbor, türkiz, szürke, bézs, bordó, barna. Ezeknek a hátulütője, hogy nehezebben tudjuk „megragadni”, de könnyebben azonosítjuk a márkával! 

A színalkalmazások álltanos szabály, hogy sosem egy színben gondolkozzunk, hanem egy kiemelt szín mellé társítsuk még 1-3 mellékszínt! 
 

 

Társadalmi csoportok 

Egy csomagolás színe álltalában jelzi, hogy melyik nem a célközönség! A nőket és a fiatalokat jobban vonzzák a színek, a férfiak kissé konzervatívabbak ezen a téren!


Nők: Álltalában pasztell- és inkább a meleg színekbe öltöztetik a kozmetikai vagy egyéb termékeket. Nagyon lágy és finom, lekerekített formák jellemzőek a csomagolásokra.

 

 

 

Férfiak: Kevésbé színes, macsósabb csomagolást kapnak. Gyakori a szűrke vagy a fekete. Ha mégis színes csomagolást kapnak jellemző a sötétebb- kék, zöld, barna, bordó. Egy férfiaknak szóló csomagolás könnyen felismerhető kontrasztos tipográfiájáról, metálos színvilágáról.
 

 


Gyerekek: jellemző az élénk, de világos színvilág, a gyereket ábrázoló fotó vagy a vidám rajzfigura. Ám ezek gyakran torkollanak rendetlen és zsúfoltságot keltő világba!

 

 

Tizen- és huszonévesek: A legújabb trendnek megfelelő terméket választják. Gyakran változó és cserélődő csomagolás az övék, hogy lépést tudjanak tartani a konkurenciával. Szinviláguk is nagyon változó és szélsőséges. Egyszer az élénk, világos színek máskor szürkés-metálos árnyalatok, de a vibráló neon színek sem hiányozhatnak a palettából! Ők az innovátor fogyasztok akik előbb próbálnak ki egy új terméket.