A színek jelentősége a marketing világában
A marketingben tudatosan építenek a színekre, ugyanis számos kutatás és vizsgálat kimutatta, hogy a gyors döntésen alapuló vásárlások 80%-ánál színek alapján történik a döntés egy adott termék mellett. Így a színekre és hatásaikra mind a kereskedelemben, csomagolásokon, termékeken, reklámokban nagy hangsúlyt fektetnek!

Termékek és csomagolások
Már az őskorban is létezett olyan, mint csomagolás, bár ez akkor még csak az élelmiszer védelmét és szállíthatóságát szolgálta. Ez napjainkban jóval összetettebb feladatot kapott. A termék ábrázolása, feliratozása, vonzóbbá tétele, márkanév és cégjelzés promotálása… A színeknek nagy szerepük van az utóbbi funkciókat nézve! Például a kókuszos csokoládék kék csomagolása nem a kókuszra utal, hanem a hozzá társítható egzotikus táj, a kék tenger hangulatát kelti bennünk.
Egy szép csomagolás jó érzést kelt bennünk és nagyobb eséllyel nyúlunk utána a polcon, mint egy igénytelenebb rondább társáért.
Egy csomagolás asszociatív módon fejezi ki a terméket és hat a vásárlóra. Például egy mosó- tisztítószer kék-fehér vagy türkiz-fehér csomagolást kap hisz ezek a vizet a tisztaságot juttatják eszünkbe vagy a napozószerek narancs, napsárga csomagolása, ami a napsütésre és barnított bőrre emlékeztet. Azonban mivel a termékek csomagolásának színkódja asszociatív erővel bír, mindenki használja! Érdemes szakítani ezzel, hogy termékünk kitűnjön. Például a megszokott kék-fehér mosószer csomagolást narancssárgára cserélni, ami egyfajta erőt sugároz, amiről a mosószer tisztító ereje ugrik be és rögtön kitűnik a többi közül komplementer színével!
Márkaismertség
A termék- és márkaismertség jele a biztos felismerés, felidézés ezekben a színeknek nagy szerepe van! A színeket két nagy csoportra oszthatjuk: a megszokottakra és a különlegesekre. Mindkettőnek van előnye és hátránya is.
Megszokott, gyakori színek: fekete, fehér piros, rózsaszín, kék, sárga, zöld, álltalában az élénk vagy pasztell árnyalatok. Ezeket könnyű megjegyezni és azonosítani. Viszont túl sok termékhez, márkához köthető. Felmérések mutatják, hogy a legnépszerűbb csomagolási szín az arany, mert luxus hangulatot kölcsönöz az adott terméknek.
Különleges, ritka színek: narancs, lila, bíbor, türkiz, szürke, bézs, bordó, barna. Ezeknek a hátulütője, hogy nehezebben tudjuk „megragadni”, de könnyebben azonosítjuk a márkával!
A színalkalmazások álltanos szabály, hogy sosem egy színben gondolkozzunk, hanem egy kiemelt szín mellé társítsuk még 1-3 mellékszínt!
Társadalmi csoportok
Egy csomagolás színe álltalában jelzi, hogy melyik nem a célközönség! A nőket és a fiatalokat jobban vonzzák a színek, a férfiak kissé konzervatívabbak ezen a téren!
Nők: Álltalában pasztell- és inkább a meleg színekbe öltöztetik a kozmetikai vagy egyéb termékeket. Nagyon lágy és finom, lekerekített formák jellemzőek a csomagolásokra.
Férfiak: Kevésbé színes, macsósabb csomagolást kapnak. Gyakori a szűrke vagy a fekete. Ha mégis színes csomagolást kapnak jellemző a sötétebb- kék, zöld, barna, bordó. Egy férfiaknak szóló csomagolás könnyen felismerhető kontrasztos tipográfiájáról, metálos színvilágáról.
Gyerekek: jellemző az élénk, de világos színvilág, a gyereket ábrázoló fotó vagy a vidám rajzfigura. Ám ezek gyakran torkollanak rendetlen és zsúfoltságot keltő világba!
Tizen- és huszonévesek: A legújabb trendnek megfelelő terméket választják. Gyakran változó és cserélődő csomagolás az övék, hogy lépést tudjanak tartani a konkurenciával. Szinviláguk is nagyon változó és szélsőséges. Egyszer az élénk, világos színek máskor szürkés-metálos árnyalatok, de a vibráló neon színek sem hiányozhatnak a palettából! Ők az innovátor fogyasztok akik előbb próbálnak ki egy új terméket.