Kulcsszókutatás a SEO-hoz – Profi tippek és trükkök
A kulcsszókutatás a SEO elengedhetetlen része. A kulcsszavak már évtizedek óta fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban, és habár jelentőségük az utóbbi években némileg háttérbe szorult a felhasználói élménnyel szemben, a legjobb eredmények érdekében továbbra is muszáj a megfelelő kulcsszavakat használni.
Ha te is határozott szándékú kulcsszavakat keresel a SEO-hoz, akkor az alábbi tippek és trükkök neked szólnak.
1. Ismerkedj meg a kulcsszótípusokkal
Ahhoz, hogy minősített, érdeklődő forgalmat vonzhass webhelyedre, kulcsszókutatásod során a kulcsszavak négy fő jellemzőjét kell figyelembe venned. Ezek a következők:
1. Keresési arány
A keresési arány egy adott kulcsszó átlagos havi keresettségét jelenti. Más szóval: átlagosan hányszor keresnek rá egy adott szóra egy hónap során a felhasználók.
Alapvetően érdemes keresettebb szavakat választani a kutatás során, de nagyon fontos az is, hogy ezek a szavak és kifejezések közvetlenül kapcsolódjanak is célközönséged érdeklődési köreihez (tehát legyenek relevánsak).
2. Relevancia
A relevancia kulcsszókutatás egyik legfontosabb tényezője. A Google többnyire a kulcsszavak alapján állapítja meg, hogy tartalmaid ideális találatok-e egy felhasználó keresésére. Éppen ezért fontos, hogy releváns kulcsszavakat használj a SEO-hoz, és ezeken keresztül a megfelelő forgalmat vonzhasd webhelyedre.
Gondolkodj el rajta, hogy ideális ügyfeleid milyen problémákkal küszködnek, milyen igényeik vannak, mire vágynak és így tovább. Mit kell tudniuk, mielőtt rászánnák magukat a konverzióra?
Igyekezz olyan kulcsszavakat megcélozni, amelyek passzolnak landing oldaladhoz és közönséged érdeklődési köreihez (relevánsak), és ezzel egy időben legalább mérsékelt keresési aránnyal is rendelkeznek.
3. Head kulcsszavak
A head, azaz a „fej” kulcsszavak olyan szavak és kifejezések, amelyekre magas keresési arány jellemző. A head kulcsszavak általában rövidek, és gyakran 1-1 általános szóból állnak csupán (például „étterem”, „szálloda”, „könyv”, „marketing” stb.)
Népszerűségük azonban kétélű fegyver, hiszen nem csak nagy forgalom, hanem óriási verseny is jellemző rájuk. A legtöbb márka azokra a kulcsszavakra próbál rangsorolni, amikre sokan keresnek rá.
Tegyük fel például, hogy a „szálloda” kulcsszóra havonta 250 ezren keresnek rá – legyen ez a keresési arányunk. Ez alapján a következőket szűrhetjük le:
- Ez az általános kifejezés nagyon felkapott, hiszen több százezres keresettsége van.
- Nehéz azonban rangsorolni rá, hiszen temérdek szálloda célozza meg webhelyén.
4. Long tail kulcsszavak
A long tail, azaz a „hosszú farok” kulcsszavakra kisebb verseny jellemző, ugyanis kevesebben keresnek rájuk. A long tail kulcsszavak általában 3 vagy több szóból állnak, ellenben a rövidebb head kulcsszavakkal.
A szállodai példát folytatva long tailnek számít például a „családbarát szálloda Budapest” kulcsszó, aminek lényegesen alacsonyabb a keresési aránya (mondjuk 2000/hó). A long tail kulcsszavakról az alábbiakat kell észben tartani:
- A long tail kulcsszavak nagyjából egy webhely forgalmának feléért felelnek.
- Azok a felhasználók, akik long tail kulcsszavakkal keresnek, általában sokkal határozott szándékkal rendelkeznek, és valószínűbb, hogy konvertálnak is majd.
Kulcsszóstratégiádban érdemes mind head, mind pedig long tail kulcsszavakat használnod.
Míg a rövidebb, felkapottabb head kulcsszavak segíthetnek több felhasználó figyelmét felhívni márkádra, addig a long tail kulcsszavak határozottabb szándékú, gyakran konverzióra kész látogatókat vonzanak majd webhelyedre.
2. Ügyelj az ügyfél útjára és szándékára
A SEO kulcsszókutatás során arra is oda kell figyelned, hogy választott kulcsszavaid párhuzamban állnak-e a kereső felhasználók szándékával (keresőszándék), illetve, hogy mely kulcsszavakkal célzod meg az ügyfél útjának szakaszait.
Minél jobban sikerül párosítanod kulcsszavaidat a keresőszándékhoz és az ügyféli út aktuális szakaszához, annál hatékonyabban vonzzanak majd új látogatókat webhelyedre.
Kulcsszavaidat konkrétabb kifejezésekkel is kiegészítheted, hogy jobban megfeleljenek a megcélozni kívánt keresőszándékhoz. Ez segít majd, hogy többféle ügyféltípust is megcélozhass kulcsszavaiddal.
A megfelelő kulcsszavak kiválasztásához hasznos tudni, hogy a (lehetséges) ügyfelek keresései mögött milyen szándék áll. Lássuk ezeket nagyvonalakban:
Az ügyfél útjának korai szakaszai: információs szándék
A korai szakaszokban járó ügyfelek tartalmakat szeretnének fogyasztani, illetve új dolgokat megismerni. Ilyenkor kell bebizonyítanod nekik, hogy a te márkád a meghatározó szaktekintély az adott területen, és a legmegbízhatóbb forrás, ha bármilyen releváns információra van szükségük. Ezzel elnyerheted megelőlegezett bizalmukat, ami a jövendőbeli konverziók fontos alapfeltétele.
Képzeld magad lehetséges ügyfeleid helyébe, és gondolkodj el rajta, hogy hogyan keresnél rá az általad kínált termékekre és szolgáltatásokra, még ha nem is tudnád, hogy léteznek. Ehhez tudnod kell, hogy milyen problémákkal állnak szemben ideális vásárlóid, amikre megoldást keresnek maguknak.
Az ügyfelek ebben a szakaszban gyakran fordulnak kérdésekkel az internethez (értsd: a Google-hoz), és olyan szavakat használnak kérdéseikben, mint:
- ki
- mi
- mikor
- hol
- hogyan
- miért
Építsd bele ezeket a szavakat is tartalmaidba, főleg azok címeibe, hiszen ezekkel kell felkeltened a kereső felhasználók figyelmét a találati oldalakon.
Az ügyfél útjának középső szakaszai: információs és tranzakciós szándék
Jövendőbeli ügyfeleid számára akkor is jelen kell lenned, amikor komolyabban is elkezdenek gondolkodni a vásárláson. Ebben a szakaszban olyan tartalmakat kell kínálnod, amelyek egyértelműen bizonyítják, hogy a te terméked vagy szolgáltatásod a helyes választás az összes alternatíva közül.
Ismét képzeld magad ügyfeleid helyébe, és gondolkodj el rajta, hogy mit írnál be a keresőbe, ha több termék közül próbálnál választani. Milyen tartalom könnyítené meg a döntésedet? Ilyen tartalmakat kell létrehoznod lehetséges ügyfeleid számára.
A fent említett információs szándék mellett ezek a kereső felhasználók már tranzakciós szándékkal is rendelkezhetnek, azaz hajlandók lehetnek vásárolni is.
Mindezt figyelembe véve az alábbi kulcsszavakat használd fel a középső szakaszokat megcélzó tartalmaidban:
- legjobb
- összehasonlítás
- legmegbízhatóbb
Az ügyfél útjának utolsó szakasza: tranzakciós szándék
Az ügyfelek az utazás végén konvertálnak tényleges, fizető ügyfelekké. Minden korábbi, keresőszándékot megcélzó taktikád ehhez a ponthoz vezeti az embereket.
Szóval mire keresnél rá, ha tudnád, mit szeretnél vásárolni? Milyen kifejezéseket ütnél be a Google-be? Ezeket a kifejezéseket kell hozzáadnod azokhoz a tartalmaidhoz, amiket a konverziókra próbálsz kiélezni.
A keresőszándékról itt olvashatsz bővebben.
3. Elemezd versenytársaidat
Ha egy olyan iparágat képviselsz, amire heves verseny jellemző, akkor hasznos lehet tisztában lenni vele, hogy milyen kulcsszavakat használnak versenytársaid. Ehhez egyrészt ellátogathatsz webhelyeikre, és szétnézhetsz a tartalmaik között, másrészt beírhatod saját kulcsszavaidat a Google-ba, és megnézheted, mely oldalaik jelennek meg ezekre a kifejezésekre a legfelső találatok között.
Ha tudod, hogy versenytársaid mire rangsorolnak, akkor ennyivel több kulcsszót adhatsz hozzá saját gyűjteményedhez.
A kulcsszókutatási folyamat – Összegezve
Témaválasztás
Minden egyes tartalmadhoz olyan témát kell válassz, ami releváns célközönséged számára. Mindig ők legyenek az elsők.
- Az ügyfél útjának melyik szakaszát próbálod megcélozni az adott tartalommal?
- Milyen keresőszándékra próbálsz optimalizálni?
Kulcsszóválasztás
Válassz 2-3 fő kulcsszót minden fontosabb oldalhoz.
- Elsődleges kulcsszó: a fő kulcsszó, amire rangsorolni szeretnél
- Másodlagos kulcsszavak: azok a kulcsszavak, amik segítenek kontextusba helyezni fő kulcsszavadat
- Harmadlagos kulcsszavak: további segítő kulcsszavak
Figyelned kell a kulcsszavak jellemzőire is (keresési arány, verseny)
- Keress head és long tail kulcsszavakat is tartalmadhoz.
- Használj kiegészítő kifejezéseket, amikkel egy-egy konkrétabb keresőszándékot célozhatsz meg.