Aj√°nlatk√©r√©sVedd fel vel√ľnk a kapcsolatot!
Név:
Telefon:
Email:
Elképzelés:

Pszichológia a web designban

A pszichol√≥gia hat√°ssal van a weboldalra √©rkezŇĎ l√°togat√≥ra – ez t√©ny. A tervezŇĎk sokszor haszn√°lj√°k ki ezeket az apr√≥ tr√ľkk√∂ket, hogy elŇĎnyt kov√°csoljanak √ľgyfeleiknek. √ćme, n√©h√°ny m√≥dszer hogyan haszn√°ld a pszichol√≥gi√°t a tervez√©s sor√°n.

Pszichológia a web designban

A weboldal látogatók bizalmának megszerzése

A bizalom kialak√≠t√°sa a l√°togat√≥val az elsŇĎ legfontosabb dolog egy honlap eset√©ben. Az emberek m√°ra igen szkeptikusan √°llnak a weboldalakhoz – fŇĎleg azokhoz, melyek eladni pr√≥b√°lnak valamit. Ma m√°r nem csak az eladni k√≠v√°nt term√©k, szolg√°ltat√°s hat√°rozza meg a bizalmat, sokkal ink√°bb az a fel√ľlet, ahol az √©rt√©kes√≠t√©s t√∂rt√©nik. M√°r n√©h√°ny m√°sodperc el√©g ahhoz, hogy a l√°togat√≥ bizalm√°t megnyerj√ľk, vagy elvesz√≠ts√ľk. Gondoljunk csak bele: a legszebb, legdr√°g√°bb aut√≥t sem venn√© meg senki, ha azt egy 200 Ft-os term√©keket √°rul√≥ piacon bocs√°tan√° √°ruba az elad√≥.

 

A helytelen√ľl kialak√≠tott, ugyanakkor minŇĎs√©gi web design is lehet tasz√≠t√≥ a l√°togat√≥k sz√°m√°ra – √©s ez k√∂zvetlen√ľl befoly√°solja a konverzi√≥t is. Az oldalnak minden esetben naprak√©sznek, megfelelŇĎ tartalommal, k√©pekkel ell√°tottnak kell lennie. Ha k√©ts√©gei vannak afelŇĎl, hogy friss√≠t√©sre, re-desingra szorul-e az oldala, akkor a v√°lasz √°ltal√°ban igen.

 

M√°sik m√≥dja annak, hogy bizalmat √©p√≠ts√ľnk ki a l√°togat√≥val, ha teljesen vil√°goss√° tessz√ľk mit adunk el, vagy mi a c√©lja a honlapunknak, v√°llalkoz√°sunknak. Nem felt√©tlen√ľl kell arra gondolni, hogy sz√∂vegesen le√≠rjuk, mit √°rulunk – de fontos egy√©rtelmŇĪs√≠teni a l√°togat√≥ban, hogy √©ppen milyen szolg√°ltat√°st, term√©ket b√∂ng√©sz.  Elfogadott m√≥dja ennek, ha kor√°bbi √ľgyfeleinket referenciak√©pp, ismert log√≥val ell√°tott le√≠r√°sait k√∂zz√©tessz√ľk. Figyelj√ľnk arra is, hogy semmik√©pp se √©lj√ľnk vissza ezzel a lehetŇĎs√©ggel, ne vezess√ľk f√©lre l√°togat√≥inkat – elŇĎbb ut√≥bb, √ļgy is kider√ľl az igazs√°g.

Szociálpszichológia

A szociálpszichológia a pszichológia egyik ága, mely azt vizsgálja, hogy az egyes személyek viselkedését hogyan befolyásolja mások, valódi, elképzelt vagy mögöttes jelenléte. Az egyén és a társas környezet kölcsönhatásával foglalkozik. Vizsgálja és értelmezi, hogy a társadalom hogyan hat az egyénre.

 

P√©ld√°ul: ha egy √ļj term√©kre, forgalmaz√≥ra, web√°ruh√°zra bukkanunk, gyakran elkezd√ľnk keresni hasonl√≥ profillal rendelkezŇĎ v√°llalkoz√°sokat, hogy felm√©rj√ľk az √°ltalunk v√°lasztott val√≥dis√°g√°t. A web designban √ļgy lehet ezt elk√©pzelni, hogy √©rdemes egy vel√ľnk hasonl√≥, m√°ra befutott v√°llalkoz√°s mint√°j√°ra elk√©sz√≠teni weboldalunkat. Ez nem azt jelenti, hogy ne tŇĪnj√∂n ki, vagy lem√°solja m√°sok weboldal√°t. A l√°togat√≥k elsŇĎ benyom√°sa a fontos – pl. egy p√©ks√©g sz√°m√°ra kialak√≠tott webdesign nem megfelelŇĎ egy tervezŇĎ c√©g sz√°m√°ra, √©s ford√≠tva.

 

Mintakövetés

Az emberi agy rendk√≠v√ľl √ľgyesen felismeri a mint√°kat – n√©ha akkor is, ha nincsenek ott. Ford√≠tsa ezt a saj√°t elŇĎny√©re a tervez√©s sor√°n. MegfelelŇĎ sz√≠nek haszn√°lat√°val, k√©p st√≠lusok, fontok, oldal elrendez√©s gondos kiv√°laszt√°s√°val. Haszn√°ljon p√©ld√°ul domainj√©nek megfelelŇĎ e-mail c√≠met, √ľzleti URL-t. Ha √°ltal√°nos e-mail c√≠met haszn√°l (Live, GMail, stb..) tartalmazza a v√°llalkoz√°s nev√©t.

 

A legt√∂bb internet felhaszn√°l√≥ megszokta, hogy a c√©glog√≥t a bal felsŇĎ sarokba szok√°s helyezni. Megszokt√°k, hogy a hiperhivatkoz√°sok (linkek) kiemelt sz√≠nnel, esetleg al√°h√ļzva szerepelnek a honlapon. A Google teszteket futtatott, hogy bizony√≠tsa, a k√©k sz√≠nŇĪ linkekre b√°rmikor t√∂bbet kattint az ember, mint m√°s sz√≠nnel ell√°tottakra. Fenn kell h√°t tartani n√©h√°ny alapvetŇĎ mint√°t ahhoz, hogy a bizalom ki√©p√ľlhessen a l√°togat√≥val.

 

Színpszichológia

A sz√≠npszichol√≥gia azt vizsg√°lja, hogy a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ sz√≠nek √©s sz√≠nkombin√°ci√≥k hogyan befoly√°solj√°k az egy√©n viselked√©s√©t, √©s hangulat√°t. A sz√≠npszichol√≥gia fontos a web designban, igen nagy odafigyel√©st ig√©nyel, mikor kiv√°lasztjuk egy-egy honlap megtervez√©se sor√°n a palett√°t.

Színpszichológia

Az érzelmek kölcsönhatása

Az √©rzelmek erŇĎsen motiv√°lj√°k az embert. Az √©rzelmet kiv√°lt√≥ – sz√∂veg √©s grafika – k√©pes befoly√°solni a l√°togat√≥ viselked√©s√©t. Fontolja meg, milyen √©rzelmi v√°lasz vezethet magasabb konverzi√≥hoz, √©s pr√≥b√°lja meg azt kommunik√°lni a designon kereszt√ľl.

 

Vizu√°lis hierarchia

Az oldalon tal√°lhat√≥ inform√°ci√≥kat rendezze valamilyen vizu√°lis hierarchia szerint. A l√°togat√≥k hajlamosak √°tugrani tartalmakat egy-egy weboldalon an√©lk√ľl, hogy azt elolvast√°k volna. Haszn√°lja ezt arra, hogy a megfelelŇĎ √©s hasznos inform√°ci√≥ fel√© terelje a l√°togat√≥kat. Az emberek term√©szetes m√≥don a feltŇĪnŇĎ dolgok fel√© veszik az ir√°nyt, √≠gy van ez egy honlap eset√©ben is.

 

√Ėsszess√©g√©ben v√©ve, fontos teh√°t, hogy a megfelelŇĎ web design kiv√°laszt√°sa sor√°n odafigyelj√ľnk ezekre a dolgokra, ha nem vagyunk biztosak magunkban √©rdemes t√∂bb tesztet v√©gezni A √©s B vari√°ci√≥val. Ha pedig megvannak az eredm√©nyek, a megfelelŇĎ design kiv√°laszt√°sa m√°r nem lehet neh√©z feladat.