Aj√°nlatk√©r√©sVedd fel vel√ľnk a kapcsolatot!
Név:
Telefon:
Email:
Elképzelés:

A design thinking, azaz a tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d

A tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d alapja, hogy a probl√©mamegold√°s folyamat√°nak k√∂z√©ppontj√°ba, az embereket helyezz√ľk. L√©nyege, hogy ink√°bb egy √°tfog√≥ c√©lra √∂sszpontos√≠tunk, egy adott probl√©ma megold√°sa helyett. Seg√≠thet nek√ľnk a vil√°g legkomplexebb probl√©m√°inak megold√°s√°ban (p√©ld√°ul a glob√°lis felmeleged√©s), de a web iparban is j√≥l alkalmazhat√≥ a mindennapok sor√°n.

A design thinking, azaz a tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d

P√©ld√°ul, egy term√©k menedzser odal√©p hozz√°d, √©s azt mondja, hogy „n√∂veln√ľnk kell a webforgalmunkat 50%-al ebben a h√≥napban”. A bevett m√≥dszer val√≥sz√≠nŇĪleg az lenne, hogy emel√ľnk a rekl√°mkiad√°sokon, vagy forgalomn√∂velŇĎ m√≥dszereket keres√ľnk.

A tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d oldal√°r√≥l val√≥ megk√∂zel√≠t√©s szerint viszont fel kell tenn√ľnk a „mi√©rt” k√©rd√©st. Lehets√©ges, hogy az 50%-os forgalomn√∂vel√©s v√°rhat√≥ hozamn√∂veked√©st eredm√©nyez. Tal√°n ahelyett, hogy belemegy√ľnk a k√∂lts√©ges fizetett hirdet√©sek haszn√°lat√°ba, jobb megold√°s lenne, ha a l√©tezŇĎ forgalmunk konverzi√≥s r√°t√°j√°t pr√≥b√°ln√°nk meg n√∂velni.

 

Hogyan n√©z ki a tervezŇĎi gondolkod√°s a gyakorlatban?

 

Airbnb

NagyszerŇĪ p√©lda a tervezŇĎi gondolkod√°sra az Airbnb. Az Airbnb egy online piact√©r, amin kereszt√ľl sz√°ll√°shelyeket lehet kiadni √©s lefoglalni az interneten kereszt√ľl. R√°j√∂ttek, hogy a lak√°s list√°ikon t√∂bbnyire el√©g rossz minŇĎs√©gŇĪ, gyakran r√©gebbi telefonnal k√©sz√≠tett k√©pek vannak. √ögy gondolt√°k, hogy ha jobb k√©pek ker√ľln√©nek fel a lak√°sokr√≥l, akkor t√∂bb foglal√°suk lenne.

 

tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d

 

Elrep√ľltek teh√°t New Yorkba (ahol a sz√°ll√°sok t√∂bbs√©ge van), szereztek egy j√≥ kamer√°t, megl√°togattak n√©h√°ny felhaszn√°l√≥t, √©s √ļjra f√©nyk√©pezt√©k a lak√°sokat. Hamarosan siker√ľlt is megdupl√°zniuk a heti bev√©tel√ľket.

Hogy ez mi√©rt tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥d? Az Airbnb tudta, hogy hossz√ļt√°von lehetetlen minden felhaszn√°l√≥hoz elrep√ľlni, de mivel s√ľrgŇĎs megold√°s kellett, ink√°bb egy r√∂vidt√°von j√≥l alkalmazhat√≥ m√≥dszert v√°lasztottak.

 

Az „√ďz a nagy var√°zsl√≥” technika

Egy m√°sik j√≥ p√©lda a tervezŇĎi gondolkod√°sra az √ļgynevezett „√ďz a nagy var√°zsl√≥” technika. A kifejez√©s a k√≠s√©rleti pszichol√≥gia ter√ľlet√©rŇĎl sz√°rmazik, a 80-as √©vekbŇĎl. Ez egy k√≠s√©rlet, melyben az alanyok kapcsolatba l√©pnek egy sz√°m√≠t√≥g√©pes rendszerrel, melyet ŇĎk √∂nmŇĪk√∂dŇĎnek gondolnak, de val√≥j√°ban egy val√≥s szem√©ly ir√°ny√≠tja a „f√ľgg√∂ny m√∂gŇĪl”.

 

design thinking

 

Az √∂tlet maga azt a c√©lt szolg√°lja, hogy tesztelj√ľnk egy funkci√≥t, hogy meg√©ri-e egy√°ltal√°n bevezetni. De hogyan mŇĪk√∂dik ez pontosan? Az √∂tletek lehetnek eg√©szen egyszerŇĪek, vagy rendk√≠v√ľl komplexek is. A legegyszerŇĪbbre lehet p√©lda, mondjuk, hogy h√≠rlev√©l funkci√≥t akarsz a weboldaladra. Agg√≥dsz, mert fel kell iratkozz majd egy email szolg√°ltat√°sra, mint a Mailchimp, vagy a Campaign Monitor, kell valaki, aki tervezi a h√≠rlevelet, valaki, aki k√≥dolja, √©s valaki aki tartalmat √≠r hozz√°, √≠gy ez igen k√∂lts√©ges lehet.

Az „√ďz a nagy var√°zsl√≥” technika erre r√°vet√≠tve √ļgy n√©zne ki, hogy egy email-es regisztr√°ci√≥val email c√≠meket gyŇĪjt√ľnk egy adatb√°zisba, √©s semmi m√°st. Ezzel tesztelhetj√ľk, hogy van-e √©rdeklŇĎd√©s. Ha senki nem regisztr√°l, akkor √∂sszpontos√≠thatod a figyelmed m√°shova, ha n√©h√°nyan feliratkoznak, akkor manu√°lisan √≠rhatsz nekik, hogy megvizsg√°ld, hoz-e hasznot a dolog, ha pedig sokan regisztr√°lnak, akkor val√≥sz√≠nŇĪleg meg√©ri befektetni azt az extra p√©nz√∂sszeget a fejleszt√©s megfelelŇĎ kialak√≠t√°s√°ba.

 

Mi√©rt a tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥dot haszn√°ljuk

Mint ahogy a fenti p√©ld√°kb√≥l is kider√ľlt, a tervezŇĎi gondolkod√°s abban seg√≠t, hogy a v√°s√°rl√≥ink val√≥s probl√©m√°it oldjuk meg. M√°s szemsz√∂gbŇĎl vizsg√°lhatjuk meg ŇĎket. Hat√©konyan alkalmazkodhatunk, mert ahelyett, hogy elk√∂lten√©nk egy csom√≥ p√©nzt egy term√©kre, szolg√°ltat√°sra, majd arra v√°rn√°nk, hogy vajon meg√©rte-e, kicsiben tesztelhetj√ľk, egyszerŇĪen √©s k√∂lts√©ghat√©konyan.

 

Hogyan alkalmazzunk a tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥dot a web design-ban

 

Kommunikáljunk a felhasználókkal

Ne csak k√©rd√©seket tegy√ľnk fel nekik, figyelj√ľk is meg ŇĎket. Ne csak a sz√°mszerŇĪ adatokra hagyatkozzunk, legyenek val√≥s megfigyel√©seink is. Nem szabad elfelejten√ľnk, hogy az adatok megmutatj√°k, mit csin√°lnak az emberek, de ha kommunik√°lunk vel√ľk, akkor azt is megtudjuk mi√©rt.

A felhaszn√°l√≥k is √©pp olyan emberek, mint te vagy √©n. Bel√©nk van √©p√ľlve egy bizonyos gondolkod√°sm√≥d, √≠gy m√°r puszt√°n a k√©rd√©sfeltev√©s m√≥dj√°val is befoly√°solhatjuk a v√°laszokat. R√∂viden teh√°t, a mi feladatunk, hogy 100%-ban hallgassunk √©s megfigyelj√ľnk, ezzel elker√ľlve a befoly√°sol√°st.

 

Tesztelj√ľk az √∂tleteket protot√≠pussal, pr√≥b√°ljuk ki az „√ďz a nagy var√°zsl√≥t”

Ne f√©lj a k√≠s√©rletez√©stŇĎl, √©s a sikertelens√©gtŇĎl. A l√©nyeg, hogy l√©gy el√©g rugalmas, hogy √°tform√°lhasd √∂tleteid, ha nem mŇĪk√∂dnek. Nem a t√∂k√©letess√©g a c√©l, csak az, hogy tesztelj√ľk az √∂tlet√ľnket.

Rengeteg eszk√∂z √°ll rendelkez√©s√ľnkre, (p√©ld√°ul a toll √©s pap√≠r!), hogy tesztelj√ľk a dolgokat, mielŇĎtt vagyonokat k√∂lten√©nk a t√∂k√©letes term√©kre, ami nagyszerŇĪen mŇĪk√∂dik, csak senki nem haszn√°lja.

 

Visszajelzés, visszajelzés, visszajelzés

Ne csak a sz√°mokra koncentr√°ljunk, mert elfelejthetj√ľk, hogy mi a legfŇĎbb c√©lunk. Rendszeresen k√©rj visszajelz√©seket a felhaszn√°l√≥kt√≥l a diz√°jnnal kapcsolatban. GyŇĪjtsd ŇĎket √∂ssze, hogy kiegyens√ļlyozott, j√≥l √°tgondolt d√∂nt√©seket hozhass a j√∂vŇĎben.

 

L√©pj√ľnk h√°tra √©s alkossuk √ļjra

Ha valami nem mŇĪk√∂dik, akkor jobb, ha egyszerŇĪen tesz√ľnk egy l√©p√©st h√°trafele, √©s √ļjragondoljuk a dolgokat. Vizsg√°ld meg a probl√©ma kontextus√°t, h√°tha van valami, amit figyelmen k√≠v√ľl hagyt√°l. Vonj be mindenkit a probl√©mamegold√°sba, a fejlesztŇĎket, a felhaszn√°l√≥kat, sŇĎt ak√°r az irodai recepci√≥st is. B√°rkinek lehet hasznos √∂tlete a t√©m√°val kapcsolatban. Nem csak a designerek k√©pesek a tervezŇĎi gondolkod√°sm√≥dra, sŇĎt, val√≥j√°ban, ha egyed√ľl gondolkodunk, akkor rosszul v√©gezz√ľk a dolgunkat.